Bundel met gedichten die op spreekwoorden zijn gebaseerd. Vanaf ca. 14 jaar.
Wie a zegt
Toon Tellegen
Amsterdam: Querido, 2002
83 p.
90-451-0221-8

Spreekwoorden, zegt men, bevatten diepe volkswijsheid. In hun gestolde vorm, gedachteloos gereproduceerd, hebben ze ook iets meligs. En toch -- zo zei Harry Mulisch eens -- komt er een tijd dat je ook als intellectueel weer spreekwoorden gaat gebruiken, omdat je je gewonnen hebt gegeven voor hun diepe waarheid. Toon Tellegen, door zijn dierenverhalen en diepmenselijke gedichten gespecialiseerd in levenswijsheid, gaat in deze bundel de confrontatie aan met een 75-tal bekende en minder bekende spreekwoorden. Ze worden half geciteerd in de titel ('Wie a zegt', 'Komt tijd', 'De kruik gaat zolang', 'Het bloed kruipt' enz.), vervolgens borduurt de dichter vrij voort op het thema. Zelden worden de spreekwoorden alleen bevestigd en met een verhaaltje geïllustreerd. Meestal worden ze geproblematiseerd, van alle kanten bekeken, toegepast op het dagelijkse leven, in een geëngageerd kleedje gestopt, gewogen en te licht bevonden. De overpeinzingen nemen uiterlijk de vorm aan van gedichten (korte v…Lees verder
Kloeke bundel gedichten van Toon Tellegen. Deze auteur heeft tussen de jaren 1980 en 2000 tientallen kinderboeken gepubliceerd en een veertiental dichtbundels en proza voor volwassenen. Zijn stijl is speels en fantasierijk. In deze nieuwe bundel maakt hij bij ieder gedicht gebruik van de eerste regel of woorden van een Nederlands spreekwoord of gezegde, vervolgens laat hij hieruit een vers ontstaan. Uiteraard gaat hij hierin dieper en verder dan de beroemde uitspraken van Klukkluk van Pipo de Clown (wie wind zaait moet hoed met elastiekje dragen) maar toch is dit bijna tachtig keer voortborduren op gebruikelijke teksten niet zo geslaagd. De gedichten doen nogal geforceerd aan. Al lezende raakt men enigszins geïrriteerd door deze aanpak. Vanaf ca. 14 jaar.

Over Toon Tellegen

CC BY 2.0 - Foto van/door axesjazzpower

Antonius Otto Hermannus (Toon) Tellegen (Brielle, 18 november 1941) is een Nederlandse schrijver, arts en dichter die vooral bekend is om zijn kinderboeken. Vooral zijn dierenverhalen rond de mier en de eekhoorn zijn erg geliefd en worden ook door volwassenen graag gelezen vanwege de amusante, bizarre situaties en filosofische diepgang.

Tellegen, telg uit het geslacht Tellegen, studeerde geneeskunde in Utrecht en vestigde zich na een verblijf van drie jaar in Kenia als huisarts in Amsterdam. Na al een aantal jaren gedichten voor volwassenen te hebben geschreven, begon hij verhalen voor zijn kinderen te schrijven. In 1984 verscheen zijn eerste kinderboek, Er ging geen dag voorbij: negenenveertig verhalen over de eekhoorn en de andere dieren. In de verhalen van Tellegen spelen dieren als de mier en de eekhoorn vaak de hoofdrol. De verhalen zijn vaak filosofisch van aard. Enkele boeken zijn met prijzen bekroond.