Tobias Wals 1993-
Amsterdam: Uitgeverij Van Oorschot, 2017
249 p.
9789028280045 (paperback)

Alcoholdampen boven Kiev

ROMAN. De piepjonge debutant Tobias Wals sleurt ons in Kiev op de bodem van een glas mee in een roes van wodkashotjes en nachtbrakerij.

'Alles begint en eindigt in Palata No6, dat stinkende hol onder de Kievse straatstenen waar mannen meisjes volgieten met reageerbuisjes vol felgekleurde dranken en de serveersters zusterpakjes dragen met weinig rok en heel veel been, terwijl ze bekeken en betast worden en nog meer reageerbuisjes van de bar naar de tafels dragen, naar de gasten die zuipen en zich volgieten en betasten tot ze van hun stoel vallen en naar de taxi's gesleept worden die buiten staan te wachten om dronkenlappen aan te voeren naar alle uithoeken van de grote, onverschillige stad.'

Zo luidt de openingszin van het verhaal 'Rode Legerstraat 43' van Tobias Wals. Het is zo'n frase die niemand onverschillig laat: ofwel keil je dit boek meteen in de hoek, ofwel lees je gulzig verder. Ik bevond me ontegensprekelijk in het tweede kamp, en dat heb ik me niet beklaagd. Ondanks de uitgesproken heldere verteltrant van Wals brengt Kiev op de bodem van een glas je in…Lees verder

Debuutroman van de auteur (1993) die eerder poëzie, artikelen en opiniestukken publiceerde. Centraal in deze roman staat de stad Kiev, met al zijn mooie en lelijke gezichten. Wals woonde zelf lange tijd in deze stad, en studeerde Russisch en Oost-Europese studies in Amsterdam en Leuven. Het boekt telt vijftien hoofdstukken, die als afzonderlijke korte verhalen zouden kunnen worden gezien, maar dan met eenzelfde hoofdpersoon en een bonte stoet aan personages die zich allen rond het centrale punt, het louche Borscht Hostel in Kiev, bewegen. Op overtuigende wijze en met zorgvuldige pen weet de auteur de karakters om zich heen neer te zetten, die samen het beeld vormen van een stad die, in al zijn schoonheid en smerigheid, veel wegheeft van de avant-gardistische plekken die wij in West-Europese steden zo romantiseren. Deze kleurrijke en humoristische serie verhalen over het hedendaagse leven in Kiev blijft misschien te veel aan de oppervlakte om op literair niveau echt iets toe te voegen,…Lees verder