De vlucht
Suzanne Vermeer
12
Utrecht: Bruna, 2012
254 p.
9789022996089 (paperback)

In 2006 debuteerde Suzanne Vermeer met de thriller All-inclusive (Bruna), een roman waarin werd verwezen naar wantoestanden in de toeristenindustrie. In De vlucht gaat ze verder deze toer op, maar deze keer besteedt de schrijfster meer aandacht aan haar personages en de opbouw van de intrige. Dagmar Vredeling, een succesvolle stewardess leeft al jaren samen met haar vriend Ruben, maar hun idylle loopt op de klippen wanneer Dagmar geconfronteerd wordt met de ontrouw van haar partner. Ruben pikt het niet dat hij de bons krijgt en neemt weerwraak met manipulaties die uitmonden in het ontslag van Dagmar.

Deze verhaalelementen dienen slechts als emotionele en psychologische motivatie van het hoofdpersonage met betrekking tot beslissingen en handelingen die later zullen volgen. Dagmar, overgeleverd aan achterklap, wanhoop en vertwijfeling, besluit te breken met het verleden en haar leven weer op de rails te zetten. Daartoe vertrekt zij naar Mallorca, waar haar vriendin…Lees verder
Als Dagmar Vredeling merkt dat haar vriend Ruben haar ontrouw is, betekent dit het einde van hun relatie. Maar Ruben wreekt zich door kwalijke roddels te verspreiden, wat haar een schorsing als airhostess oplevert. Toevallig ontmoet ze Marianne, een jeugdvriendin, die reisleidster is op Mallorca en haar uitnodigt voor een onbezorgde vakantie. Kort daarop wordt Marianne vermoord; Dagmar gaat op onderzoek uit. De plot is niet onaardig, maar de ontknoping komt nogal geforceerd over, terwijl de poging om er 'literaire' zinnen doorheen te schuiven niet altijd geslaagde beeldspraak oplevert. Vlotte strandlectuur, die vooral door vrouwelijke lezers zal worden gewaardeerd. Paperback met kleine druk.

Over Suzanne Vermeer

Suzanne Vermeer is een schrijverspseudoniem in het thriller genre, waaronder verschillende schrijvers gepubliceerd hebben. Tot zijn overlijden in 2011 ging schrijver Paul Goeken achter het pseudoniem schuil. Na zijn dood werd de naam overgenomen door een door uitgeverij A.W. Bruna Uitgevers onbekend gehouden schrijver of schrijfster.

Historie

Nadat Goeken in 2006 het boek All-inclusive schreef, werd in samenspraak met de uitgeverij besloten om het boek niet onder zijn eigen naam maar onder het pseudoniem Suzanne Vermeer uit te brengen. Dit gebeurde in het diepste geheim: slechts enkele personen uit de kennissenkring van Goeken en bij de uitgeverij waren op de hoogte van de identiteit van Vermeer. Vermeer werd gepresenteerd als een in 1968 in Nijmegen geboren schrijfster die na een studie Spaans aan de Universiteit van Amsterdam naar Barcelona was verhuisd.

De boeken van Vermeer kenmerken zich doordat ze vakan…Lees verder op Wikipedia