Een jongen groeit op in een dunbevolkt gebied in Frankrijk, waar de wetten van de natuur gelden. Hij en zijn vriend Jonas hebben hardwerkende, strenge ouders, die zich met geweld en drank door het leven slaan. De jongens zijn gefascineerd door dood en verval en verzamelen botten van zowel mens als dier. Hun hygiëne laat te wensen over: ze beseffen pas dat ze stinken als er stadskinderen langskomen. Eenmaal op school moet de jongen zich al vechtend bewijzen. Later gaat hij bijna ten onder aan drugs en raakt hij de grip op de werkelijkheid kwijt. In dit sterke debuut toont de auteur (1993) de hardheid van een armoedige jeugd en de gevolgen daarvan. Het is opgezet als drieluik en geschreven in een rauwe, rijke taal. Het bevat misselijkmakende scènes over kadavers, aas, drank en braaksel. Het eerste deel heeft nauwelijks komma’s en kent een adembenemend tempo. De overige delen zijn qua stijl bijna hallucinerend. Aan het eind gloort hoop. Meeslepend en schrijnend, vol prachtige beeldspraak…Lees verder

Over Simon Johannin

Simon Johannin (Mazamet, 1993) is een Frans schrijver.

Simon Johannin groeide op in de bergachtige Zuid-Franse streek van de Montagne Noire, in het departement Hérault. Uit die plattelandsomgeving putte hij de inspiratie voor zijn debuutroman, L'été des charognes. Na filmstudies in Montpellier, die hij voortijdig afbrak, volgde hij tussen 2013 en 2016 onderwijs in Brussel aan de kunstschool La Cambre.

Behalve schrijver is Simon Johannin ook fotomodel.

Simon Johannin woont in Ivry.

Oeuvre

L'Été des charognes verschijnt in 2017 bij uitgeverij Allia. In deze Coming of age-roman, geschreven toen hij 23 was, schetst Johannin de rauwe tienertijd van enkele plattelandsjongeren, hun jeugd op een afgelegen Zuid-Franse berg, omringd door armoede en alcohol, vuil en verveling, de dood van dieren en mensen. De tekst is deels geïnspireerd op foto's van Simons ech…Lees verder op Wikipedia