2
Antwerpen: Manteau, 2007
306 p.
9789022321430 (paperback) 9789022321447

Barokke bende

Aspe op schattenjacht

Twee keer ontmoette ik de onlangs overleden Britse misdaadschrijver Michael Dibdin. Telkens vroeg hij me hoeveel afleveringen zijn Italiaanse inspecteur Aurelio Zen nog mee kon. Het bleek een vraag die hem voortdurend bezighield. Zelf hield hij het op vijf, vrienden hielden het bij tien, het werden er uiteindelijk elf. Om verveling tegen te gaan liet Dibdin Zen zowat in alle Italiaanse regio's werken, van Sicilië tot de Alpen. Hij schreef ook een aantal romans zonder Zen of heerlijke pastiches op victoriaanse detectives.

Reeksen hebben zo hun voordeel. Zo moet je niet telkens een nieuw personage introduceren. En vooral: de uitgevers horen na een eerste succes de kassa rinkelen. Maar reeksen leiden op een enkele uitzondering na tot saaiheid, tenzij je natuurlijk verslaafd wordt. Legendarisch is de Perry Mason-reeks van de Amerikaan Erle Stanley Gardner. Hij publiceerde 82 romans en honderden kortverhalen over de superadvocaat uit Los Angeles en gebruikte v…Lees verder

In alweer het twintigste deel van deze reeks worden commissaris Van In en inspecteur Versavel van de politie in Brugge geconfronteerd met de mysterieuze dood van een oude man. Wanneer kort daarop een moord wordt gepleegd, worden ze geleid naar een genootschap dat zichzelf ‘De gezellen van de Brugse Beer’ noemt. Een genootschap dat zich niet snel prijsgeeft en waarvan de leden meer geheimen en theorieën hebben dan Van In kan bedenken. Alles lijkt met elkaar verbonden te zijn en een oplossing voor de moorden is niet snel te vinden. Zal Van In het dit keer niet bij het rechte eind hebben? Het verhaal is intrigerend en mysterieus tegelijk. Het duurt niet lang voordat de lezer Van In doorziet en zijn werkwijze waardeert. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de boeken van Pieter Aspe verfilmd zijn tot een televisieserie en dat hij driemaal genomineerd werd voor de Hercule Poirotprijs (eenmaal gewonnen). Duidelijke druk.

Over Pieter Aspe

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door PieterDP

Pieter Aspe, pseudoniem van Pierre Aspeslag, (Brugge, 3 april 1953 – aldaar, 1 mei 2021) was een Vlaams schrijver.

Pieter Aspe studeerde aan het Sint-Leocollege in Brugge. Hij was voltijds auteur sinds 1996. Daarvoor werkte hij onder andere als magazijnier, verkoper, seizoenagent bij de zeevaartpolitie, fotograaf en studiemeester. Hij was ook enkele jaren conciërge en koster van de Heilig-Bloedkapel in Brugge. In 1976 was hij kandidaat voor de gemeenteraadsverkiezingen op de dissidente lijst 'Christen democraten' maar hij werd niet verkozen.

Werk

Pieter Aspe schreef misdaadromans met als hoofdpersonen hoofdinspecteur Pieter Van In en substituut (officier van justitie) Hannelore Martens, die in het debuutverhaal Het vierkant van de wraak zijn geliefde wordt. De meeste verhalen spelen zich in Brugge af, alhoewel 13, Ontmaskerd, Op Drift en C…Lees verder op Wikipedia