De viering van hun zilveren huwelijksjubileum loopt voor een echtpaar uit op een nachtmerrie als de door de vrouw voor een grap ingehuurde figuren echte criminelen blijken te zijn.
Grof wild
Pieter Aspe 1953-2021
Antwerpen: Aspe NV, 2015 | Andere uitgaves
123 p.
9789022314715 (paperback)

Eva wil met haar man haar 25-jarig huwelijk vieren in een chaletje in de Ardennen als onderdeel van een plan hem weer helemaal voor zichzelf terug te winnen. Ze schakelt via een vriend een paar stevige knapen in die Victor eens flink bang moeten maken en hem de kans moeten geven de held uit te hangen die zijn vrouw gered heeft. Helaas voor haar is de vriend onbetrouwbaar en zijn de vier stevige knapen misdadige types, die niet terugdeinzen voor echt geweld, verkrachting en moord. Het wordt voor het paar een nachtmerrie, waaraan pas een einde komt als de vier gedood zijn. Wat zich aanvankelijk laat aanzien als een vrij bezadigd en oppervlakkig verhaaltje krijgt door de uitwerking toch een spannend verloop. Aspe is overtuigender bij de beschrijving van geweldsscènes dan bij de huwelijksproblemen van zijn hoofdpersonen. De lezer kan zich daarom met moeite met hen identificeren. Liever toch maar een van de langere romans met commissaris Van In. Normale druk, pocketeditie.

Over Pieter Aspe

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door PieterDP

Pieter Aspe, pseudoniem van Pierre Aspeslag, (Brugge, 3 april 1953 – aldaar, 1 mei 2021) was een Vlaams schrijver.

Pieter Aspe studeerde aan het Sint-Leocollege in Brugge. Hij was voltijds auteur sinds 1996. Daarvoor werkte hij onder andere als magazijnier, verkoper, seizoenagent bij de zeevaartpolitie, fotograaf en studiemeester. Hij was ook enkele jaren conciërge en koster van de Heilig-Bloedkapel in Brugge. In 1976 was hij kandidaat voor de gemeenteraadsverkiezingen op de dissidente lijst 'Christen democraten' maar hij werd niet verkozen.

Werk

Pieter Aspe schreef misdaadromans met als hoofdpersonen hoofdinspecteur Pieter Van In en substituut (officier van justitie) Hannelore Martens, die in het debuutverhaal Het vierkant van de wraak zijn geliefde wordt. De meeste verhalen spelen zich in Brugge af, alhoewel 13, Ontmaskerd, Op Drift en C…Lees verder op Wikipedia