Le grand monde : roman
Pierre Lemaitre
Frans
Paris: Calmann-Lévy, 2022
586 p.
9782702180815 (paperback)

In dit eerste deel van een familiesaga die drie of vier delen zal tellen, maken we kennis met de in Beiroet wonende Franse familie Pelletier. Vader bestiert een zeepfabriek, de moeder is huisvrouw en samen hebben zij drie zonen, twintigers, en een dochter van zeventien. Eén voor één verlaten de kinderen het huis om hun weg in Frankrijk of in Vietnam te vinden. Het verhaal speelt zich af in 1948 tegen de achtergrond van de naoorlogse situatie in Parijs en de Eerste Indochinese oorlog en geeft een tijdsbeeld van de moeilijke tijden van de zogenaamde Trente Glorieuses. Het onvoorspelbare verhaal is spannend door thrillerelementen, door onverwachte plotwendingen en het feit dat de lezer meer weet dan de personages die elkaar afwisselen in de vele korte hoofdstukken. Verteld door een alwetende verteller, vol humor, gedetailleerd en met een zekere lichtvoetigheid geschreven, ook wanneer de gebeurtenissen heftig zijn. De schrijver heeft al verscheidene bekroonde werken op zijn naam staan. Vo…Lees verder

Over Pierre Lemaitre

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Pierre lemaitre

Pierre Lemaitre (Parijs, 19 april 1951) is een Franse scenarioschrijver en auteur. Hij ontving de Prix Goncourt in 2013 voor zijn oorlogsroman Au revoir là-haut (Tot ziens daarboven).

Pierre Lemaitre

Pierre Lemaitre is autodidact. Hij werkte als leraar literatuur voordat hij schrijver werd. In 1977 heeft hij een klein leerbedrijf opgericht voor onderwijs en communicatie aan volwassenen. Tot het midden van de jaren 2000 gaf hij cursussen algemene cultuur aan lokale overheidsfunctionarissen en organiseerde hij seminars over Franse en Noord-Amerikaanse literatuur voor bibliothecarissen. Lemaitre is vooral bekend om zijn thrillers met Commissaris Camille Verhoeven in de hoofdrol.

Zijn belangrijkste werk is Tot ziens daarboven, een roman over de Eerste Wereldoorlog en de periode vlak daarna. Twee soldaten die de verschrikkingen van de loopgraven hebben overleefd voelen zich bedrogen en verstoten door de maa…Lees verder op Wikipedia