James Rollins
Tineke Funhoff
Altar of Eden
Amsterdam: Luitingh-Sijthoff, 2011
333 p. : ill.
9789024542260 (paperback)

James Rollins is vooral bekend voor zijn avonturenromans, zoals De steen der wijzen, De zwarte orde en nog enkele andere titels met als hoofdpersonage Crowe van Sigma, een wereldwijd opererende contraspionagedienst. Rollins, een voormalige dierenarts, verwerkt wetenschappelijke fenomenen, historische feiten en een flinke portie actie telkens tot een vlot en spannend boek. Hof van Eden is, ook zonder de geheim agent, een typische Rollins: een avontuurlijke thriller met een stevige wetenschappelijke basis die, onrustwekkend genoeg, dicht bij de actualiteit aanleunt. Biologische wapensystemen worden, met het oog op de verbetering van de menselijke prestaties op het oorlogsterrein, immers nu al ontwikkeld in geheime labo’s in opdracht van het Pentagon.
In deze roman worden op een eilandje in het Caribische gebied door een malafide privéonderzoeksinstituut experimenten uitgevoerd op dieren. Zoals het niet alleen in fictie kan gebeuren loopt het mis als een visser…Lees verder
In Bagdad zien twee jongens hoe de plaatselijke dierentuin geplunderd wordt na de val van Saddam Hussein. Ook een ondergronds geheim laboratorium moet eraan geloven. In 2010 wordt na een orkaan op de kust van Louisiana een scheepswrak gevonden met daarin exotische dieren, waarmee van alles aan de hand is; onder andere hebben ze een verhoogde intelligentie. Voordat dierenarts Lorna Polk haar onderzoek kan voltooien, wordt er een aanval uitgevoerd op het laboratorium door terroristen die de dieren voor hun duistere plannen wilden gebruiken. Lorna moet daarnaast nog leren omgaan met duistere zaken uit haar verleden. De schrijver is zelf diergeneeskundige en weet dus waarover hij schrijft als er theorieën over dierlijke intelligentie en hoe daaraan gesleuteld is, voorbijkomen. Behalve wat betreft een enorme veldslag om het laboratorium, alsof het doodnormaal is om in de Verenigde Staten onopgemerkt een privé-oorlog uit te vechten, en een neiging tot het sentimentele is het een spannende t…Lees verder

Over James Rollins

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door David Sylvian-Czajkowski

James Rollins en James Clemens zijn twee pseudoniemen van de Amerikaans schrijver James Paul Czajkowski (Chicago, 20 augustus 1961). Onder de naam James Rollins publiceerde hij verschillende avonturenthrillers, waaronder een serie boeken in de Sigma-reeks.

Onder het pseudoniem James Clemens schreef hij ook enkele fantasynovellen, zoals in de reeksen Verboden & Verbannen en De Godengebieder.

In 2007 heeft hij op vraag van de filmproducent van de laatste Indiana Jonesfilm, Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull, het boek naar de film geschreven.

Ondertussen heeft hij in 2009 zijn eerste jeugdboek geschreven, ook het begin van een 3-delige serie, Jake Ransom genoemd, naar de hoofdrolspeler.

Om zich volledig te kunnen wijden aan zijn schrijverschap heeft hij zijn dierenartsenpraktijk in Sacramento, Californië (VS) verkocht. Twee van zijn hobby's zijn speleologie en snorkelen. Niet toevallig spe…Lees verder op Wikipedia