1
Amsterdam: De Harmonie, 2011
299 p.
Aantekening
Bevat een selectie uit De laatste dag van de zomer en Tussen de lakens
9789061699972 (hardback)

Keuze van twaalf verhalen uit de eerste bundels van McEwan, inmiddels een van de beste moderne Britse auteurs. Dit zijn de verhalen waaraan de schrijver destijds zijn bijnaam Ian McAbre dankte: er gebeuren gruwelijke zaken, personages kwellen elkaar soms op wrede wijze en seksualiteit uit zich in bizarre fantasieën en relaties. Een rode draad vormen hoofdpersonen die zich moeilijk staande kunnen houden in de wereld en zich terugtrekken in isolement, wat dan soms leidt tot heftige uitbarstingen. Incest, (gedwongen) travestie, seks tussen mens en dier, een man die 'trouwt' met een etalagepop (en vervolgens jaloers wordt): het zijn soms groteske vertekeningen waarachter eenzaamheid en het verlangen naar veiligheid schuil gaan. De geweldige stilist die McEwan is, diende zich in deze vroege verhalen al aan. De beide verhalenbundels verschenen destijds eerst in het Nederlands. Deze keuze verschijnt in een mooi verzorgde bundel in de reeks gebonden (her)uitgaven van McEwans werk. Normale druk.

Over Ian McEwan

Ian McEwan (Aldershot, 21 juni 1948) is een Britse schrijver. Hij is een meester in het scheppen van extreme situaties waarin de hoofdpersonen van zijn boeken terechtkomen. Door een speling van het lot zal hun leven nooit meer hetzelfde zijn. Dankzij het grote succes van zijn boeken, zoals Atonement (2001), waarvan miljoenen zijn verkocht, geldt McEwan als de belangrijkste levende Britse romancier.

McEwan, zoon van legerofficier David McEwan, en Rose Lilian Violet (Moore), bracht een groot deel van zijn jeugd door op legerbases in Singapore, Duitsland en Libië. Eenmaal teruggekeerd in Engeland genoot McEwan zijn opleiding aan het prestigieuze Eton College en studeerde Engels aan de Universiteit van Sussex. Daarna werd hij de eerste masterstudent in de studierichting Creatief Schrijven, die aan de Universiteit van East Anglia was opgezet door beroemde schrijvers als Malcolm Bradbury en Angus Wilson.