The Fran Lebowitz reader
Amsterdam: Uitgeverij Podium, © 2021
287 p.
9789463810975 (paperback)

Niemand houdt zo mooi van New York

De Netflix-serie Pretend It's a City hielp de excentrieke, tegendraadse schrijfster Fran Lebowitz (1950) aan een nieuw publiek. Nu zijn haar columns vertaald.

Ergens tijdens het diepste duister van de lockdown, begin 2021, toen iedereen in zijn cocon zat en je behalve naar de supermarkt nergens heen kon, begon Netflix Pretend It's a City van Martin Scorsese uit te zenden. Met New York en schrijfster-stijlicoon Fran Lebowitz in de hoofdrol.

Zelden kwam een virtuele reis op een beter moment voorbij, naar de stad waarnaar iedereen die er ooit is geweest terugverlangt en waar iedereen die er nog nooit was heen wil. Het is zoals grumpy Lebowitz verbaasd antwoordt op de vraag wat er hier dan is dat jonge mensen nog steeds naar New York trekt: "New York, dát is er hier!" Ze staat dan op plastic slofjes midden in de enorme maquette van New York in het Queens Museum, gemaakt voor de wereldtentoonstelling van 1964.

Wie is Fran Lebowitz? Zoals ze zelf zegt tegen haar goede vriend en grootste fan Scorsese, is ze "een schrijver die niet meer schrijft". Eind de jaren 60 trok ze vanuit New Jersey naar New York, belandde er in de ku…Lees verder

De Amerikaanse auteur maakte in de jaren ‘70 furore met haar columns voor het door Andy Warhol opgezette Interview Magazine. In de jaren ‘80 bracht ze twee essaybundels uit en sinds begin jaren '90 worstelt ze met een writer’s block. Aanleiding om deze uit 1994 stammende bundel columns en essays in het Nederlands te vertalen, is de succesvolle Netflixserie 'Pretend It's a City' van Martin Scorsese over haar, die in 2021 werd uitgebracht. Het boek is een eclectische verzameling columns, waarin ze met veel vaart, zelfspot en humor haar leven, ideeën en overpeinzingen voor het voetlicht brengt. Onder de koppen 'Leven in de grote stad' en 'Sociale wetenschappen' schrijft ze over uiteenlopende onderwerpen als Kinderen: voor of tegen, Huisbaas worden, De nagelbank, Kleding met teksten erop, Schrijven: veroordeeld tot levenslang, Niet met een miljonair trouwen, Tips voor tieners en Het Fran Lebowitz High Stress Dieet. Interessant en vermakelijk voor geïnteresseerden in de auteur en haar kijk…Lees verder

Bozig van New York houden

Netflix-serie Pretend it's a city hielp schrijfster Fran Lebowitz aan een nieuw publiek. Nu zijn haar columns vertaald.

Ergens tijdens het allerdiepste duister van de lockdown, aan het begin van 2021, toen iedereen in zijn cocon zat en je behalve naar de supermarkt nergens heen kon, precies toen begon Netflix Pretend it's a City van Martin Scorsese uit te zenden. Met de stad New York en schrijfster/stijlicoon Fran Lebowitz (1950) in de hoofdrol.

Zelden kwam een virtuele reis op een beter moment voorbij, naar de stad waar iedereen die er ooit is geweest naar terugverlangt en waar iedereen die er nog nooit was heen wil. Het is zoals grumpy Lebowitz verbaasd antwoordt op de vraag wat er hier dan is dat jonge mensen nog steeds naar New York trekt: "New York, dat is er hier! Wat is niet hier? Zo moet je het zien. Waar ze ook vandaan komen, dat is hier niet."

Ze staat op dat moment op plastic slofjes midden in de geweldig grote maquette van New York in het Queens Museum, gemaakt voor de wereldtentoonstelling van 1964.

Wie is Fran Lebowitz? Zoals ze zelf zegt tegen haar goede vriend, g…Lees verder

Over Fran Lebowitz

CC BY 2.0 - Foto van/door Christopher Macsurak

Frances Ann Lebowitz (Morristown, 27 oktober 1950) is een Amerikaanse auteur, spreker en acteur. Ze staat bekend om haar humoristische en ironische kijk op het Amerikaanse leven, besproken vanuit haar ervaringen in New York. Anno 2021 is ze te zien in de Netflix serie Pretend It's A City, waarin zij geïnterviewd wordt door Martin Scorsese en waarin zij haar kijk op het (voornamelijk New Yorkse) leven deelt. The New York Times heeft haar 'een moderne Dorothy Parker' genoemd.

Levensloop en opleiding

Lebowitz is geboren en getogen in Morristown (New Jersey). Ze had een zus, Ellen. Haar ouders waren Ruth en Harold Lebowitz, die eigenaar waren van Pearl's Upholstered Furniture, een meubelwinkel en een stoffeerwerkplaats. Ze ontwikkelde naar eigen zeggen van jongs af aan een obsessieve liefde voor lezen, waarbij ze ook tijdens de les stiekem las en haar huiswerk verwaarloosde. Lebowitz beschrijft haar Jood…Lees verder op Wikipedia