Een meisje in een Zuid-Amerikaans land komt terecht in de turbulentie van de strijd tegen een rebellenbeweging.
Onze oom
Arnon Grunberg
Amsterdam: Lebowski, 2008
639 p.
9789048801336 (paperback) 9789048801329 (gebonden)

Arnon Grunberg is zonder enige twijfel een begenadigd schrijver. Hij heeft al enkele zeer straffe romans op zijn ? of andermans ? naam staan, en hij slaagt er meestal schijnbaar moeiteloos in om exentrieke personages en een meedogenloze illusieloosheid te combineren met een geperverteerde maar overtuigende logica. In boeken als Gstaad 95-98, De asielzoeker of De joodse messias demonstreerde hij met veel panache en in zijn kenmerkende droge stijl, hoe beroerd de mens(heid) er eigenlijk aan toe is.

Er valt zonder meer heel wat positiefs over Onze oom te melden, maar verwend en sikkeneurig als we zijn, hebben we ons vooral geërgerd aan Grunbergs herhalingsfixatie en onstopbare wijdlopigheid. Het siert de schrijver dat hij de tijd neemt om zijn personages woordelijk diepgang te willen verschaffen, maar in Onze oom hadden veel minder woorden ongetwijfeld meer indruk gemaakt. De roman ? duidelijk geïnspireerd op zijn 'embedded' verblijf in Afghanis…Lees verder
De nieuwe Grunberg speelt in een fictief Zuid-Amerikaans land, maar het zou ieder willekeurig land kunnen zijn waar strijd wordt gevoerd tegen een rebellenbeweging. Majoor Anthony, een typische Grunbergiaanse antiheld, neemt na een verkeerd afgelopen arrestatie het dochtertje van de vermoorde verdachten mee naar huis als cadeautje voor zijn vrouw die door zijn onvruchtbaarheid kinderloos is. Zijn vrouw, die de majoor bedriegt met diens meerdere, zit niet op het meisje te wachten en het kind loopt weg als de majoor van huis is voor een militaire operatie. Ze komt uiteindelijk bij de rebellen terecht, omarmt de oorlog en overleeft. Met de majoor en zijn vrouw loopt het minder goed af. Meeslepend en intrigerend, deze inktzwarte, tragi-komische roman boordevol (soms gruwelijke) verwikkelingen waarin Grunberg in zijn karakteristieke, bedrieglijk eenvoudig lijkende stijl het wezenlijke van oorlog zo dicht mogelijk probeert te benaderen. De recensies zijn zeer wisselend: ‘Bar en boos’ (Paroo…Lees verder

Over Arnon Grunberg

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Heike Huslage-Koch

Arnon Grunberg (officieel: Arnon Yasha Yves Grünberg, Amsterdam, 22 februari 1971) is een Nederlandse schrijver. Hij schrijft meestal onder de naam Arnon Grunberg, maar maakte ook enige tijd gebruik van het heteroniem Marek van der Jagt. Van maandag 29 maart 2010 tot en met woensdag 16 mei 2018 schreef hij een dagelijkse column Voetnoot op de voorpagina van de Volkskrant.

Tot 1994

Grunberg is afkomstig uit een gezin dat zwaar getraumatiseerd is door de Tweede Wereldoorlog. Zijn moeder Hannelore Grünberg-Klein (1927-2015) overleefde Auschwitz, waar ze naar eigen zeggen betrekkelijk goed behandeld was. Zijn vader zat op talrijke adressen ondergedoken. Arnon Grunberg heeft één oudere zus, Maniou-Louise (1963). In 1982 emigreerde zijn zus naar Israël, waar zij inmiddels met haar gezin in een nederzetting nabij Ramallah een strikt orthodoxe levensstijl vo…Lees verder op Wikipedia