Fantoompijn
Arnon Grunberg
10
Amsterdam: Nijgh en Van Ditmar, 2009
254 p.
9789038891064 (paperback)

Deze roman draait om de strapatsen van Robert G. Mehlman: schrijver, charlatan en don juan. Je leert hem kennen via zijn nogal autobiografische verhalen in de 'ongepubliceerde' bundel/roman 'Het Lege Vat en andere parels', dat het grootste gedeelte van dit boek beslaat. 'Het lege vat' is de benaming van Mehlmans vrouw voor zijn maîtresse, want zij is wel "prinses sprookje" maar hij is een manische macho met een monsterlijk ego, dus heeft hij absoluut niet genoeg aan één vrouw, laat staan aan een rustig leven. Hij spendeert hopen geld in een luxueuze levensstijl, is vooral bekommerd om het gepuzzel met zijn kredietkaarten en probeert te blijven teren op zijn literaire succes 3268 op de wereldranglijst. Hij is voortdurend bezig met te pogen de werkelijkheid naar zijn hand te zetten; net zoals hij weinig rucksichtlos zijn naasten misbruikt voor zijn schrijfsels, probeert hij ook in het leven de mise en scène te manipuleren, regisseren.
Mooi halverwege komt er dan een peripetie…Lees verder
Robert G. Mehlman kan met recht het prototype van een mislukt schrijver genoemd worden. Zijn bibliografie, afgedrukt achterin deze roman van Arnon Grunberg (1971), omvat veertien titels en bij de meeste wordt vermeld: niet meer leverbaar. Alleen van 'De Pools-joodse keuken in 69 [sic!] recepten' zijn inmiddels 34 drukken verschenen. Dit zijn natuurlijk allemaal verzinsels, voortgekomen uit de rijke verbeelding van Grunberg. Hij is er opnieuw in geslaagd een tragikomisch verhaal op overtuigende wijze vorm te geven. Het valt uiteen in drie gedeelten, waarvan het tweede, "Robert G. Mehlman" getiteld, verreweg het omvangrijkste is. Mehlman, geboren in Amsterdam, woonachtig in New York (elke gelijkenis met bestaande personen berust op toeval), maakt van zijn leven een totale puinhoop: zijn huwelijk met 'de sprookjesprinses' is een aaneenschakeling van bizarre scènes, hij verslijt een aantal vriendinnen, teert op voorschotten van boeken die nooit verschijnen en heeft uiteindelijk succes met…Lees verder

Over Arnon Grunberg

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Heike Huslage-Koch

Arnon Grunberg (officieel: Arnon Yasha Yves Grünberg, Amsterdam, 22 februari 1971) is een Nederlandse schrijver. Hij schrijft meestal onder de naam Arnon Grunberg, maar maakte ook enige tijd gebruik van het heteroniem Marek van der Jagt. Van maandag 29 maart 2010 tot en met woensdag 16 mei 2018 schreef hij een dagelijkse column Voetnoot op de voorpagina van de Volkskrant.

Tot 1994

Grunberg is afkomstig uit een gezin dat zwaar getraumatiseerd is door de Tweede Wereldoorlog. Zijn moeder Hannelore Grünberg-Klein (1927-2015) overleefde Auschwitz, waar ze naar eigen zeggen betrekkelijk goed behandeld was. Zijn vader zat op talrijke adressen ondergedoken. Arnon Grunberg heeft één oudere zus, Maniou-Louise (1963). In 1982 emigreerde zijn zus naar Israël, waar zij inmiddels met haar gezin in een nederzetting nabij Ramallah een strikt orthodoxe levensstijl vo…Lees verder op Wikipedia